Przejdź do treści

Rezerwat Przyrody Źródła Rzeki Łyny im. Prof. Romana Kobendzy

Mazury obfitują w szereg atrakcji dla turystów spragnionych kontaktu z naturą w czystej postaci. Jedną z nich stanowi niewątpliwie Rezerwat Przyrody Źródła Rzeki Łyny im. Prof. Romana Kobendzy, położony w gminie i nadleśnictwie Nidzica, w okolicy wsi Orłowo i Łyna. Głównym celem założenia rezerwatu było zachowanie obszaru źródliskowego Łyny – największej rzeki województwa warmińsko/mazurskiego. Rezerwat to rozległa, urocza dolina z licznymi bocznymi wąwozami i dolinkami o stromych zboczach. Z tych właśnie zboczy, ze znajdujących się tam źródeł wysiękowych, wypływają dziesiątki strumyków, dających początek Łynie.

Mając niemal na wyciągnięcie ręki tak malownicze miejsce, grzechem byłoby nie korzystać z jego walorów. A że tegoroczny maj obfitował w znakomitą pogodę, w sam raz na pisze wędrówki, uczyniliśmy go miesiącem wypraw do Źródeł Rzeki Łyny. Uczestnicy naszego Domu chcący odwiedzić ten uroczy zakątek zostali podzieleni na cztery sześcioosobowe grupy z uwzględnieniem ich sprawności fizycznej. Tempo wędrówki po rezerwacie było dostosowywane do możliwości członków poszczególnych grup, dzięki czemu dla każdego była ona czystą przyjemnością.

Podziwialiśmy piękno przyrody, napawaliśmy się śpiewem ptaków, szumem strumyków, soczystą zielenią drzew. Kontakt z naturą uspokoił, pozwolił chociaż na chwilę oderwać się od rzeczywistości. Warto podkreślić, że nasze wyjazdy nad Łynę połączyły przyjemne z pożytecznym. Podczas jednej z wycieczek zaobserwowaliśmy, że przy ścieżce wiodącej rzez las leży mnóstwo śmieci pozostawionych przez nieodpowiedzialnych turystów. Postanowiliśmy pomóc Matce Naturze. Zaopatrzeni w worki, oczyściliśmy trasę, którą przemierzaliśmy. Polecamy każdemu, dużemu i małemu, odwiedzenie Rezerwatu Przyrody im. Prof. Romana Kobendzy. To świetna alternatywa na spędzenie czasu w upalne dni.