Przejdź do treści

Sanktuaria i Kościoły Podlasia

W poniedziałek 9 września o godz 9:30 wyruszyliśmy na dwudniową wycieczkę – pielgrzymkę na Podlasie. Naszym głównym celem była Sokółka i Cud Eucharystyczny w miejscowym Kościele oraz Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Świętej Wodzie koło Wasilkowa.

Podróż minęła szybko, chociaż pokonaliśmy aż 240 km. Taki dystans wydał się niczym, gdyż na podbój Podlasia wybraliśmy się nowoczesnym i wygodnym autokarem. O 13.10 dotarliśmy do Domu Pielgrzyma w Świętej Wodzie, gdzie miało miejsce zakwaterowanie. Po pysznym obiedzie pojechaliśmy do Sokółki. W Kościele Św. Andrzeja Padewskiego zobaczyliśmy Konsekrowany Komunikant z czerwoną kroplą Ciała Jezusa. Każdy z nas przybył w to miejsce ze swoją intencją i każdy w ciszy i skupieniu oddał się modlitwie i adoracji. Następnie wspólnie zwiedziliśmy Kościół i otoczenie. Wpisaliśmy się do księgi pamiątkowej i udaliśmy się po różne pamiątki do Domu Pielgrzyma. W drodze powrotnej zwiedziliśmy Kościół w Czarnej Białostockiej pod wezwaniem Św .Rodziny. Jest to diecezjalny Kościół patronujący leśnikom i myśliwym z niesłychaną historią. Wystrój w drewnie i z tak dużą ilością zrzutów jeleni i saren w dekoracjach wskazuje na to, że jesteśmy w centrum Puszczy Knyszyńskiej.

Szlak z Sokółki do Św.Wody wiódł przez piękne lasy, które o tej porze roku zachwycają swoją barwą liści. Temperatura tego dnia iście letnia, bo 28°C. Można się było zrelaksować.

O godz. 18 powróciliśmy na kolację i nocleg do Domu Pielgrzyma przy Sanktuarium. Kolacja była wyśmienita i wspólny duży stół sprzyjał integracji. Po kolacji w małych grupach udaliśmy się na wieczorny spacer alejkami Maryi na Górę Krzyży. O godzinie 21 uczestniczyliśmy w Apelu Jasnogórskim, a następnie udaliśmy się na odpoczynek. Część naszej grupy – osoby, które dysponowały jeszcze pokładami energii – pozostali na maryjnej tarasie do 22, by zakończyć ten wieczór wspólnymi rozmowami w radosnej atmosferze.

Rankiem we wtorek wszyscy wcześnie wstali, by udać się do Sanktuarium na Msze Św. w intencji całej społeczności ŚDS oraz naszych Rodzin. Mszy przewodniczył Ks. Alfred Butwiłowski – kustosz Sanktuarium. Po Mszy udaliśmy się w procesji do naszego Krzyża, który ofiarowaliśmy od naszej Społeczności, w naszych intencjach i z naszymi życiowymi Krzyżykami. Nastąpiło poświęcenie Krzyża i pozostał trwały znak naszej obecności z wypisaną tabliczką. Również wpisaliśmy się do Księgi Krzyża na wieczną pamięć. Następnie udaliśmy się do źródełka Maryi, by zaczerpnąć uzdrawiającej Wody i po modlitwie poszliśmy na na śniadanie.

Następnym etapem podróży był Białystok. Z okien autobusu widzieliśmy Pałac Branickich i Planty, Bazylikę Archikatedralną w stylu neogotyckim, Bazylikę Mniejszą Św. Rocha , Sobór Św. Mikołaja – katedra prawosławia, Kościół Św. Jadwigi, Operę i Teatr Lalek, przejechaliśmy słynną ulicą Lipową, zobaczyliśmy słynny Hotel Cristal i inne atrakcje Białegostoku, tj. zielone przystanki i miejskie łąki. W drodze powrotnej obiad zjedliśmy w Zajeździe Tusinek koło Rozóg, gdzie mogliśmy delektować się potrawami z gospodarstw ekologicznych. Do Jedwabna dotarliśmy ok. godziny 16. Tu przywitał nas deszcz i iście jesienny chłód. Aż trudno było uwierzyć, że jeszcze dzień wcześniej grzaliśmy się w ciepłych promieniach słonka. Można powiedzieć, że naszą wyprawą zakończyliśmy sezon letni w ŚDS.