Woda zdrowia doda

Podstawą dobrego samopoczucia podczas upałów jest odpowiednie nawodnienie. Dlatego pij dużo wody.

Oto przepis na zdrową i orzeźwiającą wodę.

Sposób przygotowania.

  1. Umyć miętę i ogórka, a następnie pokroić na plastry.
  2. Do dzbanka nalać wodę, dodać ogórek i miętę.
  3. Chłodzić w lodowce ok 1 godz. i pic powoli do woli.

Smacznego!

Dlaczego warto pic wodę

WODA

  • 50/80 % masy ciała [mniejszy % u kobiet, osób starszych i otyłych, więcej u mężczyzn]
  • jest składnikiem tkanek i płynów ustrojowych, które transportują w organizmie tlen, składniki odżywcze i inne ważne substancje
  • jest niezbędna do regulacji ciepłoty ciała,wydalania produktów przemiany materii czy procesów trawienia
  • pełni funkcje ochronną dla mózgu,gałki ocznej,płodu,rdzenia kręgowego

Ile wody potrzebujesz

Przeciętne zapotrzebowanie na wodę zdrowej dorosłej osoby wynosi 2/2,5 litra na osobę. Zapotrzebowanie na wodę zależy od tego, ile jej zużywasz. Dorosły człowiek, w zależności od płci, masy ciała,aktywności fizycznej i temperatury otoczenia powinien wypijać od 1,5 do 2 litrów, a podczas upałów nawet 3,5 litra płynów w ciągu dnia. W upalne dni warto również spożywać produkty bogate w wodę jak owoce i warzywa.

Jak zapobiegać niedoborom wody w czasie upałów

Nie umiemy magazynować wody, a jest nam ona niezbędna do życia. Powinniśmy więc pić ją codziennie,systematycznie i odpowiednio dla naszych potrzeb. Przestrzeganie kilku zasad pozwoli właściwie nawodnić organizm;

  • wodę należy pić powoli, małymi porcjami. W ten sposób stopniowo uzupełniamy ubytki wody ustrojowej ,zwłaszcza kiedy się bardziej pocimy.
  • po zaspokojeniu pragnienia trzeba wypić jeszcze trochę wody, ponieważ nie wchłania się ona natychmiast, a pragnienie zaspakajamy szybciej ,niż zostaje wyrównany niedobór wody. Samo zaspokojenie pragnienia wyrównuje straty wody tylko w 60/70 proc. dlatego zawsze trzeba wypić jeszcze kilka łyków.
  • w czasie upałów pijemy więcej, niż wynosi zalecana dzienna norma. Nasz organizm potrzebuje wody do ochłodzenia się poprzez zwiększone pocenie . Jeśli zaniedbamy nawadnianie się w upały, może się to skończyć groźnym dla życia przegrzaniem organizmu [hipotermią].
  • podczas upałów nie powinno się pić ani zbyt zimnych , ani zbyt ciepłych płynów. Najlepsze będą te o temperaturze ok. 15 st. C.
  • szczególną wagę do uzupełnienia niedoboru płynów przykładać powinny osoby przyjmujące środki moczopędne . Picie wody należy połączyć w takich wypadkach ze spożywaniem soków warzywnych lub warzywno-owocowych.
  • wskazaniem do intensywnego nawodnienia jest występowanie biegunki i wymiotów. Konieczne może okazać się uzupełnienie poziomu elektrolitów za pomocą dostępnych w aptekach preparatów. Każdorazowo trzeba to jednak skonsultować z lekarzem.

POZDRAWIAM SERDECZNIE KRYSIA