Przejdź do treści

11 LUTEGO – MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ NUMERU ALARMOWEGO 112

Międzynarodowy Dzień Numeru Alarmowego 112 przypada na dzień 11 lutego . Święto ma na celu przede wszystkim rozpowszechnianie wiedzy na temat korzystania z niego we właściwy sposób. „112” to numer alarmowy, który obowiązuje we wszystkich krajach europejskich. Obyśmy nigdy nie musieli z niego korzystać, bo oznaczałoby to, że mamy kłopoty.

CO TO JEST „112”?

Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, który służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Ponadto numer 112 można wybrać w telefonie bez karty SIM. Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112” jest bezpłatne.

Zgłoszenia kierowane na numer „112” są przyjmowane przez operatorów centrów powiadamiania ratunkowego. Ze względu na przyzwyczajenie, komfort obywateli i specyfikę niektórych wezwań alarmowych zachowane w Polsce zostały numery alarmowe:

997– Policja,

998– Straż Pożarna,

999– Pogotowie Ratunkowe.

KIEDY DZWONIĆ NA „112”?

Numer „112” służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.:

  • pożary;
  • wypadki drogowe;
  • kradzieże;
  • włamania;
  • w przypadku użycia przemocy;
  • nagłe omdlenia i utrata świadomości;
  • poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie;
  • przypadki porażenia prądem;
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję;
  • inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

JAK DZWONIĆ NA „112”

  • jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru „112” powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub inną osobę będącą świadkiem danego zdarzenia;
  • po wybraniu numeru „112” należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie odkładać słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte.
  • krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora CPR właściwej służby, podać swoje imię i nazwisko;
  • wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia;
  • udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania;
  • wykonywać polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora;
  • nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu;
  • jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru „112”;
  • należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.
Skip to content