Dlaczego warto jeść imbir – właściwości i działanie

Witam

Podejrzewam, że imbir jest ci znany. Ale czy znasz jego wszystkie zalety? Dziś chcę Ci opowiedzieć dlaczego warto jeść imbir, z czym jeść imbir i jak działa.

Przez długi czas imbir kojarzył mi się z sushi . Jednak kilka lat temu imbir pojawił się w moim menu jako stały dodatek. Nie dlatego, że jakoś go uwielbiam, ale przekonałam się, że właściwości imbiru to nie mit i zaraz Ci podpowiem kilka pomysłów na wykorzystanie imbiru w kuchni.

Najpierw zacznijmy od podstaw, czyli dlaczego warto jeść imbir!

Właściwości imbiru

  • wspomaga leczenie przeziębienia, a nawet je leczy!
  • ułatwia trawienie i przyspiesza metabolizm, jest więc polecany przy odchudzaniu
  • pomaga przy wzdęciach, czyli jeśli cierpisz na częste wzdęcia to napój z imbirem jak znalazł . Uważaj jednak na imbir jeśli cierpisz na refluks, jesteś w ciąży lub masz chore jelita – imbir ma działanie drażniące
  • rozgrzewa, stąd w okresie jesienno-zimowym idealnie sprawdzi się, gdy jesteśmy zmarznięci – herbatka z imbirem (i miodem) dobra na wieczorne chłody
  • poprawia koncentrację, gdyż poprawia ukrwienie mózgu,
  • badania wskazują, że ma też zastosowanie przy mdłościach (np. przy chorobie lokomocyjnej) i migrenach
  • wspomaga rzucanie palenia – zmniejsza nudności jakie mogą pojawiać się po odstawieniu papierosów oraz oczyszcza organizm.

Badania potwierdzają koszystne działanie imbiru w walce z rakiem – zwłaszcza rakiem prostaty! Nie tylko zatrzymuje on podział komórek rakowych, ale powoduje apoptozę, czyli programowalną śmierć komórek rakowych!

Imbir w proszku? Korzeń imbiru?

W sklepach spotkałam imbir w 3 postaciach: imbir mielony, korzeń imbiru i imbir marynowany.
Imbir w proszku, czyli mielony, najlepiej pasuje do słodkich potraw, np. ciasteczka imbirowe, które chyba wszyscy znamy, prawda? Można go też dodać do dań słonych/wytrawnych, ale tu lepiej już użyć imbir w korzeniu.

Pamiętaj, że świeży imbir najlepiej najpierw obrać ze skórki (nie wszyscy obierają, ja obieram). Nie jest to proste, ze względu na nieregularny kształt imbiru, dlatego polecam Ci to robić nie nożem (za dużo stracimy), a łyżeczką, delikatnie zeskrobując cienką skórkę.

Świeży imbir ma bardziej intensywny i ostry smak, nie każdy go lubi, ale warto się przyzwyczaić do niego i dodawać choć plasterek do herbaty (na rozgrzanie) lub wody z cytryną (na odchudzanie). Ja też nie jestem fanką smaku imbiru, ale jestem świadoma właściwości prozdrowotnych imbiru i sprawdziłam, na sobie, że działa, więc stopniowo przyzwyczajam język do niego ;

W sumie to nie znalazłam informacji o tym czy świeży imbir jest lepszy od mielonego. Podświadomie wydaje mi się, że jednak świeży jest zdrowszy.

Kilka rad dotyczących imbiru:

  • kupując imbir zwróć uwagę czy ma ostry, intensywny smak, jest jędrny, a jego skórka lśniąca – unikaj wysuszonego, pomarszczonego i z plamami
  • przechowuj imbir w lodówce, w foliowym woreczku, najlepiej takim strunowym, który możesz wielokrotnie otwierać
  • jeśli surowy imbir jest dla Ciebie za ostry, poddgotuj go
  • skórkę imbiru, która zostanie ci po jego obraniu, możesz dodać do gotowania warzyw czy zupy
  • jeśli kupiłeś za dużo imbiru, możesz go obrać, zetrzeć na tarce i zamrozić

Jak jeść imbir?

Imbir na wzdęcia i gazy

Cienkie plasterki imbiru posól szczyptą soli i po prostu żuj. Albo zrób napój imbirowy, zalewając 2 plasterki imbiru ciepłą wodą, dodając trochę soku z cytryny i miodu .

Imbir na przeziębienie

Jak zrobić “syrop z imbiru” na przeziębienie? Weź 1-2 ząbki czosnku, obierz je i zetrzyj na tarce o drobnych oczkach, podobnie zrób z 2 cm kawałkiem imbiru. Dodaj sok z ⅓ cytryny i trochę wody – ok. 150 ml, większa ilość to większa męczarnia przy piciu. Możesz dodać też miodu, ja jednak go nie lubię, więc nie dodaje.

W czasie przeziębienia, gdy kurujemy się ciepłym rosołem, możemy do tegoż rosołu dorzucić plasterki imbiru.

Herbatka z imbirem na rozgrzanie

Jeśli nie masz czasu to po prostu wrzuć plasterki imbiru do gorącej herbaty, jednak polecam Ci się pobawić trochę i poeksperymentować ze smakami. Do takiej herbaty na rozgrzanie, oprócz imbiru możesz dodać plasterki pomarańczy czy cytryny albo smażone, domowej roboty maliny. Możesz także dorzucić kardamon, cynamon lub goździki. Jeśli słodzisz herbatę to dodaj do niej miodu.

Już chyba wiesz dlaczego jeść imbir .

Polecam Krysia.