Trenuj Pamięć z Centrum Seniora od.1

Dlaczego ćwiczenia umysłu dla seniorów są tak ważne?

Badania dowodzą, że wystarczy już kilka minut dziennie, żeby efektywnie ćwiczyć pamięć. Procesy zapamiętywania są sterowane i wykonywane przez mózg. Każdy z nas ma do swojej dyspozycji aż 100 miliardów komórek nerwowych, które tworzą skomplikowane struktury neuronalne. To właśnie one są odpowiedzialne za zapamiętanie ważnych informacji, wykonywanie złożonych ruchów, czy np. opanowanie nowego hobby. Gdy uczymy się czegoś nowego, w naszym mózgu automatycznie powstają nowe połączenia między neuronami, tworząc struktury, w których magazynowana jest nowa wiedza. Niestety, czas nie jest naszym sprzymierzeńcem. Wraz z upływem lat zdolność neuronów do przekazywania i przechowywania informacji ulega stopniowemu pogorszeniu. Z pomocą przychodzi tu codzienna gimnastyka umysłu! Zmuszając mózg do codziennej porcji wysiłku sprawiają Państwo, że dłużej zachowuje on swoją sprawność i gotowość podjęcia nowych wyzwań intelektualnych. Jest przy tym ważne, żeby pobudzać do działania wszystkie obszary mózgu. Umiejętności, które należy codziennie ćwiczyć i doskonalić, to: uważność, inteligencja, pamięć, kreatywność, koncentracja, koordynacja. Żeby pobudzić strefy mózgu odpowiedzialne za wszystkie wymienione funkcje, gimnastyka umysłu dla seniorów powinna być tak wszechstronna i urozmaicona jak to tylko możliwe. Dlatego warto po 60 roku życia w ramach codziennej rutyny wykonywać kilka zróżnicowanych ćwiczeń umysłowych, które będą regularnie aktywować obie półkule mózgowe .Ogromny wpływ na zachowanie sprawności umysłowej w starszym wieku ma też regularna aktywność fizyczna.

Jak ćwiczyć pamięć w starszym wieku – wskazówki i zalecenia.

Pomysłów na codzienne ćwiczenia mózgu dla seniorów jest bez liku. Na dobry początek mogą Państwo włączyć do swojej porannej rutyny rozwiązywanie krzyżówek z gazet. O czym jeszcze warto pamiętać, by w czasie wykonywania prostych, powszednich czynności aktywizować różne obszary mózgu i bez większego wysiłku zachowywać dobrą kondycję umysłu.

Udzielanie się towarzysko: Podczas rozmowy Państwa szare komórki pracują na najwyższych obrotach. Słuchanie, przetwarzanie informacji, zastanawianie się i formułowanie wypowiedzi – wszystkie wymienione czynności pobudzają kilka obszarów mózgu jednocześnie. Dlatego każdy rodzaj wymiany towarzyskiej stanowi świetną gimnastykę umysłu. Nieprzypadkowo osoby towarzyskie mają mniej problemów z pamięcią.

Liczenie w pamięci: Warto na co dzień odłożyć kalkulator do szuflady i kiedy to tylko możliwe liczyć lub szacować w pamięci. Przykładowo mogą Państwo dla zasady zawsze przeliczać resztę do wydania w piekarni lub w markecie przed kasą szacować, ile mniej więcej wyniesie rachunek. To proste ćwiczenie pozwala w ekspresowym tempie poprawić pamięć, koncentrację i umiejętność logicznego myślenia.

Zapamiętywanie małych porcji tekstu: Kolejną prostą i skuteczną sztuczką na poprawę pamięci jest świadome zapamiętywanie różnego rodzaju informacji. Przykładowo, zamiast zabrać z domu listę zakupów, można spróbować ją zapamiętać. Również jeżeli spodoba się Państwu krótki wiersz lub cytat w czytanej książce, proszę poświęcić kilka minut, żeby nauczyć się go na pamięć. Warto też zapamiętać kilka najważniejszych numerów telefonu, co dodatkowo może przydać się w sytuacji awaryjnej.

Przełamywanie rutyny: Innym rodzajem ćwiczenia umysłu jest unikanie rutyny. Od czasu do czasu można na przykład wrócić do domu inną drogą niż zwykle, napisać coś lewą ręką, albo poczytać książkę w kawiarni zamiast w domu. Już takie małe odstępstwa od normy w znacznym stopniu angażują mózg do intensywniejszej pracy i wytwarzają nowe połączenia między neuronami.

Otwartość na nowinki: Czy to będą to nauka obsługi nowego urządzenia technicznego czy spróbowanie kreatywnego hobby – podjęcie nowego wyzwania każdorazowo silnie pobudza szare komórki i równomiernie aktywizuje wszystkie obszary i funkcje mózgu.

Korzystanie z oferty kulturalnej: Dobra książka, trzymająca w napięciu sztuka teatralna pobudzają intelekt i poszerzają horyzonty. Warto regularnie śledzić ofertę kulturalną w okolicy i ten sposób pobudzać mózg do przyswajania i przetwarzania nowych informacji.

Specjalistyczne ćwiczenia na pamięć i inteligencję: Mogą też Państwo spróbować włączyć do rozkładu codziennych zajęć ambitne i zróżnicowane ćwiczenia umysłu i pamięci, zaprojektowane przez specjalistów. Mogą w tym pomóc odpowiednie aplikacje na smartphona jak również niektóre strony internetowe, np. https://www.senior-akademia.pl/.

Kochani więc dziś dzień zadań!!!Najpierw ćwiczymy ciało i tu proponuję spacer na Świerzym powietrzu, a następnie kilka minut poćwiczmy umysł. Do zadań przygotowanych w poniższym linku może Wam się przydać kartka i długopis. Powodzenia!!!!!!!

Spokojnego, ale nie nudnego dnia życzy Ewa